اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

گسترش واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ در اطراف تهران سابقه ای چندین ساله دارد و پس از ممنوعیت ساخت و توسعه صنایع در شعاع 120 کیلومتری از شهر تهران، روند توسعه کارخانه ها تغییری پیدا نکرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سال 1346 هیات دولت مصوبه ای را برای اجرا به وزارت صنایع وقت ابلاغ می کند که به موجب آن ساخت و توسعه صنایع در شعاع 120 کیلومتری از شهر تهران ممنوع می شود. دولت تصویب می کند اما اجرای آن به دلایل متعدد به ثمر نمی نشیند و این می شود آغاز داستان شکل گیری صنایع بزرگ و کوچک در اطراف تهران.

در حال حاضر 17 هزار واحد صنعتی در استان تهران دارای پروانه و 13 هزار واحد صنعتی نیز فاقد پروانه بهره برداری و تولید هستند. مهمترین رشته فعالیت های صنعتی استان تهران نیز بر صنایع خودروسازی، محصولات غذایی و آشامیدنی و ساخت دارو و محصولات شیمیایی متمرکز است.

همچنین تعداد شهرک های صنعتی در حال بهره برداری 11 شهرک است که این میزان حدود 8 هزار و 550 هکتار اراضی را تحت پوشش دارد.

اما وجود این واحدهای صنعتی تاثیر زیادی بر آلایندگی شهرها داشته اند به گونه ای که تعداد عمده ای از آنها سبب آلودگی هوای تهران شده اند و به گفته بسیاری از کارشناسان در شرایط کنونی 80 درصد صنایع آلاینده در اطراف کلانشهرها بخصوص شهر تهران قرار دارند.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در این خصوص با اشاره به ضرورت ارتقای سطح تکنولوژی واحدهای صنعتی برای کاهش میزان آلودگی هوا، تاکید دارد: در غیر این صورت باید اقداماتی نظیر تغییر کاربری، انتقال و در نهایت پلمپ کارخانه های صنعتی تهران در نظر گرفته شود.

کمال الدین پیرمؤذن با اشاره به آلودگی هوای تهران، درباره انتقال صنایع آلاینده از کلانشهر تهران، اظهار داشت: صنایع آلاینده نقش بسزایی در افزایش آلودگی هوای پایتخت دارند بنابراین دستگاه های مختلف ضرورت دارد به منظور به حداقل رساندن آلودگی ناشی از فعالیت کارخانه ها و واحدهای صنعتی به این موضوع ورود کنند.

وی سپس شهرداری، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان استاندارد را موظف دانست تا نسبت به انجام امور مربوط به کاهش سطح آلایندگی های واحدهای صنعتی و رفع آلودگی هوای کلانشهر تهران اقدام کنند.

به اعتقاد پیرموذن لازم است که در ابتدای امر این کارخانه های صنعتی مجهز به تکنولوژی های پیشرفته شوند تا از درصد آلایندگی آنها کاسته شود.

به باور این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس، در صورت عدم ارتقا سطح تکنولوژی کارخانه های صنعتی لازم است در مراحل آتی اقداماتی نظیر تغییر کاربری، انتقال و در نهایت پلمپ واحدهای صنعتی در نظر گرفته شود.

از سوی دیگر آلودگی هوای تهران به حدی پیشرفته است که طرح پایش شبانه صنایع تهران در دستور کار قرار گرفت. به گونه ای که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران به کارخانه هایی که شب ها فیلترها را خاموش می کنند، هشدار داد.

محمدهادی حیدرزاده سپس با حضور درعملیات گشت و کنترل شبانه صنایع استان تهران از آغاز طرح پایش شبانه و برخورد قاطع با صنایع آلاینده و متخلف در سطح استان تهران خبر داد.

کیفیت محیط زیست شهر تهران به لحاظ تمرکز واحدهای کوچک و بزرگ صنعتی که به مروز زمان در داخل و مجاورت آن استقرار یافته‏ اند تحت تاثیر انواع آلودگی های زیست محیطی (هوا، آب و خاک) قرار دارد.

فعالیت بسیاری از واحدهای صنعتی در کلانشهر تهران همراه با تولید مقادیر زیادی فاضلاب های صنعتی است که این فاضلاب ها بدون هرگونه عملیات تصفیه به طور مستقیم و یا از طریق شبکه‏ فاضلاب شهری و چاه های جاذب و یا تخلیه در اراضی اطراف دفع می‏ شود.

تخلیه فاضلاب های تصفیه نشده در منابع آب و خاک، اثرات شناخته شده‏ ای بر این منابع داشته و در مواردی حتی استفاده از آنها را محدود می ‏سازد.

آلودگی هوا نیز یکی دیگر از عوارض نامطلوب فعالیت های صنعتی در شهر و منطقه تهران است. در جریان فعالیت واحدهایی که انواع سوختهای فسیلی (نفت، نفت گاز، مازوت و غیره) استفاده می ‏نمایند ترکیبات مختلفی شامل هیدروکربورها، آلدئیدها، اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای ازت، اکسیدهای کربن و ذرات معلق تولید و در هوا منتشر می شود. حجم این نوع ترکیبات به صدها تن در شبانه روز بالغ می‏ شود.

آلایندگی حاصل از فعالیت های صنعتی با وجود آلودگی های حاصل از رفت و آمد صدها هزار وسیله نقلیه موتوری در سطح شهر اثرات نامطلوبی بر سلامت و بهداشت عمومی دارند.

شهر تهران به عنوان یکی از کانون‏های مهم اجتماعی و اقتصادی کشور هم اکنون و پیش از بحرانی شدن وضعیت محیط زیست توجهات بیشتری نیازمند است که الزام جدی واحدهای موجود به رفع آلودگی ‏ها و نیز ارزیابی اثرات زیست محیطی صنایع جدید التاسیس از عمده‏ ترین آنها به شمار می آید.

تاریخ خبر: 04/11/1393


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ شنبه 4 بهمن 1393برچسب:صنایع,آلاینده,تهران,آلودگی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.